Empirisk forskning om skillnad i produktivitet

Man hör ju ofta uttalanden som “Det är 10 x skillnad i produktivitet mellan olika utvecklare”. Senaste var det Jeff Sutherland (en av Scrums grundare) som menade att det var en faktor 25! Inte så att jag betvivlar att det verkligen är stor skillnad, men man skulle kanske önska att dylika uttalanden kom med en källhänvisning.

Jag har därför letat efter forskning som bekräftar eller vederlägger eventuell skillnad i produktivitet mellan olika utvecklare. Det jag har hittat är tyvärr rätt blekt:

  • “Individual developer productivity varies considerably”, som sägs vara en av “lagarna” för “Software Engineering”, ur Sackman,H., Erikson,W.J., Grant,E.E.: Exploratory Experimental Studies Comparing, Online and Offline Programming Performance. Comm. ACM 11,1 (1968), 3-11 (ej gratis tyvärr)
  • “Improved motivation can cause a ten-to-one difference in developer productivity”, enligt Barry Boehm: Software Engineering Economics, Prentice Hall (1981)

Inte mycket, alltså. Och framför allt inte färskt.

När man diskuterar den här frågan hamnar man också lätt i lite unkna diskussioner om vad produktivitet egentligen är. Om jag till exempel tar en timme till att hjälpa en kollega som kört fast. Är min produktivitet då noll? Inte i min bok.

Men lite intressant att bara en faktor som att en utvecklare är högst motiverad och en annan är omotiverad kan leda till en skillnad på en faktor 10.

Systemutveckling är en folksport.