Få betalt för gammal kod

När jag arbetade hos min förra arbetsgivare inledde jag ett litet kompetensprojekt för att bli javacertifierad utvecklare, dvs nivå 2 i Suns certifieringsstruktur. Sun har gett certifieringen det “lättuttalade” namnet SCJD (Sun Certified Java Developer). Nåväl, när jag hade kommit ca 90% in i projekten (jag lovar, nästan allt fungerade) så valde jag att starta eget företag. Jag vet inte om du, käre läsare, startat eget någon gång. Jag lovar, certifieringsprojekt är inte det första man tänker på. Projektet fick vila.

I 14 månader.

För en vecka sedan beslutade jag mig för att ta upp det igen. Jag bävade för vad jag skulle hitta. Hur var det uppbyggt nu igen? Fanns det tester? Just ja, det var ju skrivet i Java 1.4… Och hur skulle det gå att flytta över till Mac OS? Hade jag ens källkoden?? Frågorna var många.

Men jag behövde inte oroa mig. Efter en dag eller två var jag uppe och körde som om ingenting hade hänt. In med källkoden och dokumenten, skapa nytt projekt i Eclipse, importera ant-skriptet och… voila!

Anledningarna till att det gick relativt fort var, som jag bedömer det, tre:

  1. Hög grad av automatisering. Enhetstester, acceptanstester, kompilering och leveranspackning. Allt fanns och fungerade direkt. Såå skönt!
  2. En liten designskiss som jag hade på papper. Den gav mig överblicken som jag inte fick från källkoden.
  3. Java och Eclipse. Säga vad man vill om gamla Java, men att uppgradera till ny version, med nya verktyg på ett nytt operativsystem var en enkel match. Det bara funkade, med “mac-design” och allt.

Tänk er nu in i en annan situation: Inga tester, ingen automatisering och skrivet i C++… Ibland tänker jag att utvecklingen går litet framåt i alla fall.