Havererad konsultmarknad

Konsultpriserna i Stockholm verkar ha havererat. Nyligen hos en konsultmäklare blev jag erbjuden ett ganska avancerat javajobb, med moderna ramverk som Spring och Hibernate. Konsulten skulle inte bara ha lång erfarenhet av dessa tekniker utan skulle även ha goda ledaregenskaper för att i förlängningen kunna ta över ledarrollen för hela teamet. Pris: 600 kr/tim inkl. omkostnader.

Hallå! Skämtar folk!? Ok, bara för att sätta det priset i perspektiv, de flesta konsultbolag (ej fåmansbolag) går aldrig lägre än 650 – 700 kr ens för de enklaste uppdrag och de mest oerfarna konsulterna. Inte ens under bistraste dotcom-krisen gick vi lägre hos min förra arbetsgivare. Det täcker helt enkelt inte lön och omkostnader.

Nästa faktor: Vi har idag brist på duktiga systemutvecklare i Stockholm. Det går ju inte att få tag på folk. Kolla in jobbannonserna i Computer Sweden. Och bristen blir bara större och större.

Om vi jämför med andra branscher då? Tja, en jurist tar normalt 2 000 kr i timmen. En tandläkare ligger något lägre, runt 1 500 kr/tim kan man räkna med. Vi har samma typ av experthjälp, samma utbildningslängd och mer utrustning än en jurist. Möjligen kan man hävda att de ovan nämnda har kortare uppdrag och de bör ligga något högre för att täcka de oundvikliga luckorna mellan uppdrag. Men är en jurist värd över 3 ggr mer!?

Jag tror dock inte det är juristerna som ligger för högt. Ett rykte jag har hört är att en normal bilmekaniker tar ca 800 kr/tim. Inget ont om bilmekaniker, men borde inte vår typ av tjänst betala sig mer? Vi har ju till exempel studieskulder att betala tillbaka.

Det värsta är att priset är en missvisande faktor för en systemutvecklare. Många studier har visat en 5-20 gångers skillnad i produktivitet mellan olika personer. Det viktiga för kunden är ju att man får en person som har en hög ROI, dvs värde för pengarna. En konsult som, försiktigt uttryckt, är tre ggr mer produktiv men som kostar 900 kr/tim jämfört med en klen konsult som tar 600 kr/tim. “You do the math!”, som Idol-Kishti skulle ha sagt (engelska uttryck är ju såå mycket coolare…).

Vad säger det om en kund som bara tittar på prislappen? Finns det något som talar för att den kunden inte kommer att vara lika kortsynt när det gäller andra saker? Tror någon ensamkonsult där ute att detta verkar vara en klok kund som värdesätter långsiktiga relationer med sina leverantörer?

Vad beror våra låga priser på? Ett problem konsulterna lider av är att vi inte har någon organisation. Vi har ingen skäggig, trovärdig talesman som på norrländska kan lägga ut texten på Aktuellt om hur illa det har blivit och vad de rekommenderade priserna på olika konsulttjänster borde vara.

Så därför, i brist på bättre, uppmanar jag alla kollegor: Vägra uppdrag på dessa premisser!

Fotnot: Jag sökte uppdraget ändå fast angav ett betydligt högre pris. Jag lär inte få det.

4 thoughts on “Havererad konsultmarknad

  1. Jag tror att de låga priserna är lite utav ett arv från IT-kraschen 2002. Då var det ju helt plötsligt så att IT-konsulter började sitta gratis hos kund som nån annan reklampelare! Så länge företag “prisar-in-sig” hos nya kunder är det ju svårt att se vilka priser som egentligen är rimliga.

    Sedan har vi ju såklart det eviga problemet att man som köpare ofta inte har möjligheten att skilja de som är 20 ggr bättre än genomsnittet från de genomsnittliga.

  2. Bra perspektiv, Måns. Du har säkert rätt i att det är ett arv.

    Har du några tankar om hur man kan hjälpa kunden att skilja ut agnarna från vetet?

  3. Lite väl sent att kommentera kanske…

    Precis som Måns säger så är jag också övertygad om att den strategi som många större företag tillämpade under de knackiga åren skadat branchen. Att köra med två-för-en eller rent ut av acceptera timpriser som inte täcker kostnader för att det anses bättre att ha folk hos kund än på bänken gör naturligtvis att kunderna vänjer sig. Vidare så har jag stort medlidande med inköpare/beställare, hur tusan ska denne på ett effektivt sätt avgöra om Kalle från Foo AB är bättre än Pelle från Bar AB, lägg sedan till timprisdiffar, ramavtal och tidspress…

    Jag tror att track-record, referenskunder, ärlighet och prestigelöshet är några saker att använda.

  4. Det är aldrig för sent att kommentera, Mårten! Visst är det svårt för kunderna. Men man önskar att de tittade lite mer på de faktorer som du nämner än bara på prislappen, som många gör nu. “Ett styck Systemutvecklare, klass B, tack för 595 kr.”

    Det är som att de tolkat ordet “resurs”, inte som tillgång, utan som utbytbart.

    Som Alistair Cockburn sa en gång i ett berömt tal på OOPSLA när han visade en filmsnutt ur The Matrix: They want to turn us into batteries!

Comments are closed.